10 november, 2008

RM Williams – en kort produktgenomgång

RM Williams är känd som tillverkaren av den mest tåliga av chelsea boots. I Sverige har jag sett två modeller: Craftsman och Gardener.

Craftsman tillhör kategorin dress boot, det vill säga en känga som kan putsas upp lite snyggare, men som inte tål lika mycket väder och vind. Jag misstänker att lädret man oftast ser på Craftsman är deras Yearling, från en ettårig kalv, vilket ger ett fint läder. Den tillverkas i färgerna svart, kastanj, tan och dark tan, men jag har bara sett svart och kastanj. Den går att få med både läder- och gummisula. Yearling tillverkas i tre lästbreddar, men jag antar att det är normalbredden som säljs här.

Gardener är en känga lämpad för svenskt klimat. Den tillhör kategorin work boot och har oljebeständig gummisula. Den är randsydd (Goodyear welt). Ovanlädret är oljebehandlat för att vara vattentåligt. Gardener tillverkas i två lästbreddar, normal och bred, och jag antar att det är den normalbreda som säljs här.

I Sverige kostar de från 3 000 kr och uppåt och finns t ex på Nautiska Magasinet och NK (tipsa mig gärna om fler ställen). Det billigaste nätpriset jag hittat är på Aussie Bush Hats där den kostar 1 400 kr inkl frakt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

6 kommentarer:

Anonym sa...

finns även i välsorterade ridsportbutiker, då oftast i form av modellen 'yard boot' som är en kraftigare sko.

Bifurkation sa...

Tack för tipset! Som jag förstår det är Gardener och Yardboot nästan samma sko. Formen på tån skiljer sig lite grann, men framför allt skiljer sig konstruktionen. Gardener är randsydd, vilket gör att en bra skomakare kan reparera dem medan Yardboot måste lagas av RM Williams.

RM Williams har även ridstövlar (kolla in hemsidan).

Marit sa...

Har du någon aning om de säljer tjejmodeller också?

Anonym sa...

Finns på http://www.lester.se/

A Hume sa...

If you like the polishable leather of the craftsman yearling you could consider th ecomfort craftsman. It is made from yearling leather but has a rubber sole (can survive the cold and wet weather better than leather).

To see the boot look at our website - we have new product videos for nearly all RM Williams boots.

An example of which can be seen on the Comfort Craftsman - http://tinyurl.com/comfortcraftsman

James @ A Hume sa...

We just wanted to let you know that we have now added interactive boot viewers for RM Williams to our site.

They allow you to view and rotate the whole boot.

You can see an example here http://tinyurl.com/rmw-comfortcraftsman

If you have any questiosn about RM Williams boots please get in touch and we will be happy to help.